Mézeskalács története:
Közeleg a szenteste karácsony első napja. És ilyenkor a
legtöbb háztartásban szokás volt régen is és most is sütni mézeskalácsot-figurákat
vagy éppen egy mézeskalács házikót. Ennek a szép szokásnak a történetét
szeretném most feleleveníteni.
A méz hosszú időn át
pótolhatatlan édesítőszer volt, így megbecsülése a belőle készített tésztára is
átment. Ezért jelentőséget, helyenként misztikus erőt is tulajdonítottak neki.
Az ókori görögök a halott szájába is mézeskalácsot tettek, hogy ezzel engesztelhesse ki Cerberust, az alvilág mogorva őrét. Feljegyezték, hogy Püthagorasz nem élő állatot, hanem állatformájú mézeskalácsot áldozott az isteneknek.
A Pallas Athéné templomát őrző sárkánynak is mézeskalácsot adtak, és ha érintetlenül hagyta, azt szerencsétlenségre utaló jelnek tartották.
Az ókori görögök a halott szájába is mézeskalácsot tettek, hogy ezzel engesztelhesse ki Cerberust, az alvilág mogorva őrét. Feljegyezték, hogy Püthagorasz nem élő állatot, hanem állatformájú mézeskalácsot áldozott az isteneknek.
A Pallas Athéné templomát őrző sárkánynak is mézeskalácsot adtak, és ha érintetlenül hagyta, azt szerencsétlenségre utaló jelnek tartották.
A Biblia is megemlíti Melkisédek zsidó pap kiváló
mézes süteményét, így sajnos cáfolnunk kell azt a hiedelmet, hogy a mézeskalács
magyar találmány lenne. A méz drágasága
miatt, csak ünnepi alkalmakkor készítettek belőle süteményt
Hazánkban már az aquincumi ásatásoknál is találtak több mézeskalácssütésre
használt égetett cserépformát. A méz királyi eledel volt. Bécsben 1368-ban már
név szerint is említenek két mézeskalácsost. Kölnben ma is hagyomány a
mézeskalács-készítés, mely valószínűleg Nagy Lajos királyunk idejében, Aachenba
készülő magyar zarándokokkal került oda.
A magyar ősi méhész nemzet. Magyarország méhészetének 11. századi írott nyomai vannak. Egy 16. századi irat utal "mézes báb"-ra. Mai ismereteink szerint az első magyarországi mézeskalácsos-céh 1619-ben alakult Pozsonyban, de Kassa is mézeskalácsos központnak számított a 17. században. 1713-ból ismert a debreceni mézeskalácsosok céhének szabályzata.
A magyar ősi méhész nemzet. Magyarország méhészetének 11. századi írott nyomai vannak. Egy 16. századi irat utal "mézes báb"-ra. Mai ismereteink szerint az első magyarországi mézeskalácsos-céh 1619-ben alakult Pozsonyban, de Kassa is mézeskalácsos központnak számított a 17. században. 1713-ból ismert a debreceni mézeskalácsosok céhének szabályzata.
A 16/17. században-Nürnbergben lendült fel a forma alakítás művészi stílusa, ami egész Közép-Európában elterjedt. Ezért is következtetnek egyesek tévesen arra, hogy maga a mézeskalács készítés is nyugatról jött Magyarországra.
A skandinávok és germánok vaddisznó alakú mézeseket sütötte a téli napforduló eljövetelekor. Így ez a legkorábbi hagyomány, ami a karácsonyi időszakhoz kapcsolódik. A mézeskalács készítésének szokását Európában a németek terjesztették el, itthon azonban valószínűleg csak a céhesedés indult meg német hatásra, hiszen már az Árpád-ház idején is foglalkoztak mézeskalácsossággal, a méhészettel rendelkező kolostorokban.
Biztosra vehető, hogy Mátyás idejében már voltak mézeskalácsosok, akik a Bécsen keresztül behozott keleti fűszerekkel dolgoztak. Különleges formájával és fűszerezésével a négyszög alakú tordai pogácsa vált a leghíresebbé, amelynek sarkaira egy-egy szinte kerek mézeskalácsot tapasztottak és bekenték tojássárgájával, közepén hosszanti irányban bevágták, így sütés közben kinyílt ennek a süteménynek termékenyítő erőt tulajdonítottak.
A leghíresebb mézesek magyar nyelvterületen Debrecenben és
Erdélyben készültek. Erdélyben fellelhető receptek szerint a mézeskalácsot
vadas mártás készítéséhez is használták: a száraz mézest belereszelték a
mártásba. Ez a szokás elterjedt az angoloknál is – akik Erdélyből rendelték a
kalácsot – és ugyanúgy fellehető a zsidó konyha receptjeiben is.
A méz volt a nádcukor, majd a répacukor modern kori elterjedéséig az egyetlen édesítőszer, melyből tartós és tápláló szárazsütemény készíthető, így a mézeskalács sok nép több ezer év óta ismert eledele. Az évszázadokon át gyakorlatilag töretlenül virágzó mézeskalácsos mesterség a cukrászat és a cukorkagyártás megjelenésével párhuzamosan a XIX. század közepe táján egyre inkább háttérbe szorult, s a mesterek, figyelembe véve a vásárlók igényeit, inkább maguk is kitanulták a cukrászatot. A megmaradt mézeskalácsosok pedig a vidéki vásárokra, búcsúkra szorultak.
A meseirodalomban is fellelhető, Grimm testvérek meséjében, a "Jancsi és Juliskában" szerepel egy mézeskalács ház, a csábítás szimbólumaként. De azt kevesen tudják, hogy a történet valós eseményen alapult.
A mese alapján Georg Osseg amatőr archeológusnak sikerült
rekonstruálnia, hogy kinek és miért kellett meghalnia a spessarti erdő
mézeskalácsházában, alig 35 kilométerre Frankfurttól. Az ok, bármennyire is
hihetetlen, annak a mézzel és gyömbérrel készített finomságnak a receptje volt,
melyet a XVII. század végén kísérletezett ki bizonyos Katharina Schrader. A
mézeskalács-készítő hölgyet egy Hans Metzler nevű mézeskalácssütő előbb el
akarta venni feleségül, hogy így jusson hozzá a titkos recepthez, ám amikor a
nő kikosarazta, boszorkányság vádjával feljelentette.
Azt állította, hogy seprűnyélen lovagol, s aki betér hozzá, meghizlalja, majd megeszi. Az inkvizíció ennek ellenére nem találta bűnösnek, s a férfi zaklatásai elől Katharina a spessarti erdőbe menekült, ahol vett egy házat, amelyben sikeres mézeskalács-sütödét alakított ki. Amikor azonban süteményének jó híre már veszélyeztette Metzler udvari szállítói státuszát, a férfi húgával együtt felkereste Katharinát erdei házában, megölte, s az egyik, még meleg kemencébe dobta.
Azt állította, hogy seprűnyélen lovagol, s aki betér hozzá, meghizlalja, majd megeszi. Az inkvizíció ennek ellenére nem találta bűnösnek, s a férfi zaklatásai elől Katharina a spessarti erdőbe menekült, ahol vett egy házat, amelyben sikeres mézeskalács-sütödét alakított ki. Amikor azonban süteményének jó híre már veszélyeztette Metzler udvari szállítói státuszát, a férfi húgával együtt felkereste Katharinát erdei házában, megölte, s az egyik, még meleg kemencébe dobta.
A Mézeskalácsformákról:
A Magyarországon
használt, fából faragott formák és a díszítések pedig egyértelműen sajátosan
magyar, nem pedig nyugati eredetűek. Nagyon sok kalács a formáról kapta a
nevét, például a karcagi korsó, a mézes huszár, a tükrös szív. A századok alatt
a díszítésnek jelképi rendszere alakult ki, vagyis mind a formájában, mind a
díszítésében meghatározott eseményhez köthető egy szépen elkészített
mézeskalács.
A mézesbábos ezeket a mintákat saját maga faragta ki,
rendszerint körtefából, mégpedig fordítva azért, hogy a kész figura a helyes
formát kapja. Ezek az úgynevezett ütőfák aztán rendszerint családban maradtak,
s apáról fiúra öröklődtek
Kedvelt vásári ajándékok voltak: mézeskalács szív,
huszár, kard, baba, tányér.
Az 1200-as évektől kolostorok készítettek vallásos tárgyú
figurákat, életképeket. Idővel "mézesbábos" céhek is alakultak,
melyek míves díszítéseket készítettek rá, így kedvelt ajándékká vált.
A több száz éves formákon reneszánsz, barokk és rokokó
díszítések a jellemzőek, ám a mintakincs a kor divatja szerint változott. A
XVII. századi minták többnyire bibliai tárgyúak voltak, ennek valószínűleg az a
magyarázata, hogy a mézesek akkoriban fogadalmi, áldozati tárgyak lehettek. A
XIX. századra aztán egyre kedveltebbé váltak a világi témák, így a szerelmi
jelképek, gyermekjátékok, de a technikai újdonságok is. Nem sokkal később
azonban az ütőformák háttérbe szorultak, s helyüket a ma is általánosan
használt szaggatóforma vette át.
Érdekességek:
A mézeskalács korabeli rangját jelzi, hogy értékes
ajándékként tartották számon, hiszen Bethlen Gábor fejedelmet külön
figyelmeztették, hogy barátságuk zálogául ne felejtsen el mézeskalácsot küldeni
a török vezéreknek
A mézeskalácshoz, mint szerelmi ajándékhoz, több hagyomány
is kapcsolódik. Ha a fiú mézeskalács szívet vett választottjának, és a templom
előtt átadta neki, az egyben a lánykérést, a szerelem érzésének kifejezését is
jelentette.
A XVIII. századi mézeskalácscéhek szigorúan megszabták az
egy-egy mesternél alkalmazható inasok, segédek számát. A debreceni céhlevél
például mindössze két inas alkalmazását engedélyezte, de azt is csak úgy, hogy
a másodikat már csak az egy évet szolgált inas mellé lehetett felvenni. Ők a
mesternél laktak, s egyik feladatuk az volt, hogy minden reggel pontban öt
órakor befűtsenek a kemencébe, hat órakor pedig a nyújtófa csörömpölésével
jelezzék a munkaidő kezdetét. A két-, illetve hároméves tanulóidő alatt az
inasok először a tésztaformába nyomkodását sajátították el, s ha kettőnél több
beragadt, egy-két mesteri pofon volt a büntetésük.
A méz tápláló hatását, hatásmechanizmusát korszerű
módszerekkel is vizsgálták és bizonyították. Köhögés, homloküreg gyulladás,
orrdugulás, szénanátha, kimerültség, izomrángatózás, reszketés, májműködési
zavarok, savelégtelenség gyógyítása, méregtelenítés, alkoholelvonó kúra,
hemoglobinszint-növelés - s még sorolhatnók az alkalmazási területeket. Az
akácméz köhögést enyhítő és fertőtlenítő anyagokat tartalmaz. A hársfaméz a
zsírlerakodást és az érelmeszesedést gátolja.
A mentavirág méze görcsoldó és nyugtató hatású, a vörös hereméz vizelethajtó és hasmenést gyógyító, a káposztavirágméz fogyókúrához jó, mert vízelvonó, az almavirág méze a szívizmokat erősíti, a fenyő édes harmatból eredő méz tisztítja a légutakat és idegnyugtató hatású. A szelídgesztenye virág méze fokozza a potenciát. Az egyfajta virágból gyűjtött méz termelése a méhészek elé újabb, nem könnyű célt állít. A méhészet korunkban kimeríthetetlen tudomány, megnyugtató foglalkozás.
A méz újrafelfedezése az emberiség szükséges lépése a természet egyensúlyának megőrzése felé. Egyelőre a méz keresett cikk világpiacon, mert a terjedő nagyfokú környezetszennyeződés nagy területeken kiirtotta a virágzó növényeket és a méheket. Megmaradt erdőink és az új telepítésű akácerdők reményt keltőek: a méhtenyésztés és a méztermelés a jövőben növekedhet.
A mentavirág méze görcsoldó és nyugtató hatású, a vörös hereméz vizelethajtó és hasmenést gyógyító, a káposztavirágméz fogyókúrához jó, mert vízelvonó, az almavirág méze a szívizmokat erősíti, a fenyő édes harmatból eredő méz tisztítja a légutakat és idegnyugtató hatású. A szelídgesztenye virág méze fokozza a potenciát. Az egyfajta virágból gyűjtött méz termelése a méhészek elé újabb, nem könnyű célt állít. A méhészet korunkban kimeríthetetlen tudomány, megnyugtató foglalkozás.
A méz újrafelfedezése az emberiség szükséges lépése a természet egyensúlyának megőrzése felé. Egyelőre a méz keresett cikk világpiacon, mert a terjedő nagyfokú környezetszennyeződés nagy területeken kiirtotta a virágzó növényeket és a méheket. Megmaradt erdőink és az új telepítésű akácerdők reményt keltőek: a méhtenyésztés és a méztermelés a jövőben növekedhet.
Ennyi lenne hát a mézeskalácsosság és a karácsonyi
mézeskalács története remélem a cikk olvasása után sokan kedvet kapnak egy kis mézeskalácssütéshez
és ne adj, isten még csinálnak mézeskalácsházat pont úgy, ahogy én teszem azt
évről évre.
... a Jancsi és Juliska története...
VálaszTörlésÍgy van több Grimm mese is eredeti megtörtént eseten alapul.
VálaszTörlésArról nem is beszélve hogy sokan nem tudják hogy a Grimm mesék mikor keletkeztek az író sokkal véresebbre írta mint ahogy ma olvashatjuk a könyvekben.