2013. január 3., csütörtök

A Dr. Oetker Magyarországon I rész.



Gondoltam, hogy ezt az évet nem is lehetne mással kezdeni, mint azzal a cikkel pontosabban annak a folytatásával, amivel tavaly a blogot elkezdtem. Ugyanis magáról a márkáról már szó volt, de a cég Magyarországi tevékenységéről nem. Így hát, íme, egy kis hiánypótló iromány annak is az első része.


A magyarországi leányvállalat története

Dr. Oetker célja az volt, hogy sütőporával a leggazdaságosabban lehessen jó süteményt előállítani. Erre utal a cég régi szlogenje is: „Világos fej, biztos siker”. A cég régi logója ugyanis egy fehér, női fej volt, ezt 1901-től az összes terméken feltüntették, így Dr. August Oetker a márkagyártás egyik megalapozójának számít Németországban. A cég mai jelmondata, „a minőség a legjobb recept” is a sikert állítja a középpontba.

Az 1908-as évben a Bécs melletti székhelyű vállalat által törtek be Magyarországra is az Oetker termékek. A magyar fogyasztók elkezdik megismerni a márkát. Néhány éven belül a vállalkozás növekedése miatt már raktárat is nyitottak Budapesten a Király utca 78 szám alatt. Itt működött Weisz József családjának fűszer és csemege üzlete, amely a korai Dr. Oetker számolócédulákon és receptes füzeteken is megjelenik.

A cég első magyar nyelvű újsághirdetése 109-ben jelent meg majd az 1910-es évektől már a háziasszonyok számára készített receptes füzetekkel is egyre gyakrabban találkozhatunk. „Dr. Oetker vényei receptjei konyha és ház számára minden család részére rendkívül fontosak, mert az ezek szerint készített, ételek sütemények mindig sikerülnek és kitűnő ízük valamint könnyű előállítási módjuk által mindig és mindenütt megnyerik a háziasszonyok elismerését.



Dr. Oetker egyik első füzete Magyarországon:
























Haditáp:

Az első világháború idejére a Dr. Oetker cég termékeivel meghódította Európa számos országát. A háború elhúzódása miatt azonban minden területen áruhiány keletkezett s ez vonatkozott az élelmiszeriparra is. A tengerentúli szállítások igen nehézkessé váltak a különböző frontvonalak változásai pedig elosztási problémát okoztak. Minden nehézségek ellenére a Dr. Oetker cég más nagyobb vállalkozásokhoz hasonlóan ügyesen átvészelte hathatós kampányaival az első világháborút.

Az egyre súlyosbodó áru és élelmiszerhiányt egyes vállalkozások pótszerekkel kívánták helyettesíteni. Így a sütőport is más termékekkel pótolták és hamisították. A cég ennek ellenére a hagyományt és minőséget a háború alatt is fenntartotta.1915-ben a budapesti Hírlapban nagy hirdetést tett közzé melyben felhívja a figyelmet a márkanévre és a hamisítására. Az Osztrák-Magyar fiók megpróbált szembeszállni a háború alatt hirtelen meggazdagodott kereskedőkkel és pénzemberekkel.

Korabeli hirdetés szövege:
„A háborús szükség lelkiismeretlen embereket rávitt arra, hogy azt a jó hírnevet, melyet az Oetker a sütőpornak szerzett felhasználják arra, hogy az oly alsóbbrendű készítményeket hozzanak forgalomba melyeknek előállítási értéke az eladási árral sehogy sem áll arányban, mert hajtóerejük nagyon csekély vagy olyan rövid tartalmú hogy mihamarabb elromlanak. Találtak olyan vegyülékeket is melyek 90 % natront tartalmaznak, tehát csomagonként alig kerülnek 1 fillérbe.
Ki tehát a károsult? A háziasszony és családja! A Sütőpor bizalmi cikk. A kereskedő nincs abban a helyzetben, hogy minden új készítményt megvizsgáljon, jó, ha megjegyzi magának a világos fej csak a Dr. Oetker Backin sütőporát veszi és adja el.”
A háború alatt több kiadó jelentetett meg az otthon maradt háziasszonyoknak hadi szakácskönyvet. Ezekben olcsó a hátországban is elérhető alapanyagokból egyszerűen elkészíthető ételeket ajánlottak. Kapva kapott az alkalmon Dr. Oetker cég is.


A hadi tészták és sütemények című szakácskönyvet 120 recepttel ingyen és bérmentve megküldték az igénylő vásárlónak. A fogyasztók megtartása érdekében az újsághirdetésekbe megrendelőszelvényt illesztettek be melyeket megküldve ingyen szakácskönyvet kaptak.

Korabeli recept:

Hadi tészta:
40 dkg liszt, 30 dkg tört burgonya /melegen/, 1 tojás, 20 dkg cukor, 1 kávéskanál szódabikarbóna, 12 dkg zsír, kis fahéj, vanília, fél citrom leve és reszelt héja.
Jól összegyúrni. Fele tésztát tepsibe tenni, lekvárral megkenni, ráhelyezni a másik lapot, és megsütni.
A háború idején az élelmiszerek neve elé is a legtöbb esetben a hadi szót illesztették. Az első világháború idején a reklám is katonaruhába öltözött ezért tömegesen jelentek meg az uralkodók államfők katonák jelképével illusztrált védjegyek. Dr. Oetker is így tett ők katonaportréval díszített képeslapokat-üdvözlőlapokat adtak ki.



Persze itt még Dr. Oetker történelme nem ért véget. Sok érdekességet tart még a következő cikkem is az orosz megszállástól az újjászületésen át…

A cikk anyagában nagy segítségemre volt Kiss Dénes a Dr. Oetker Magyarország-tól és Török Róbert
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó ipari Múzeum-tól

2 megjegyzés:

  1. "A hadi tészták és sütemények című szakácskönyvet 120 recepttel ingyen és bérmentve megküldték az igénylő vásárlónak." - olvastam itt önöknél. Innen tudtam meg, hogy a birtokomban lévő igen töredékes családi emlék (nagyszüleink kedvelt receptfüzete) csak ez az ingyenes kiadványuk lehet és már 100 éves is van. Padlás takarítása közben bukkantam rá, megőrzöm az unokáim számára... Köszönettel: Burján István

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm hogy elolvasta a blogomat.További jó böngészést.
    Számomra is fontos a régi tárgyi emlékek megőrzése ezért is gyűjtöm a régi receptkönyveket.

    VálaszTörlés