Gondoltam, hogy ezt az évet nem is lehetne mással kezdeni,
mint azzal a cikkel pontosabban annak a folytatásával, amivel tavaly a blogot elkezdtem.
Ugyanis magáról a márkáról már szó volt, de a cég Magyarországi tevékenységéről
nem. Így hát, íme, egy kis hiánypótló iromány annak is az első része.
A magyarországi leányvállalat története
Dr. Oetker célja az volt, hogy sütőporával a
leggazdaságosabban lehessen jó süteményt előállítani. Erre utal a cég régi
szlogenje is: „Világos fej, biztos siker”. A cég régi logója ugyanis egy fehér,
női fej volt, ezt 1901-től az összes terméken feltüntették, így Dr. August
Oetker a márkagyártás egyik megalapozójának számít Németországban. A cég mai
jelmondata, „a minőség a legjobb recept” is a sikert állítja a középpontba.
Az 1908-as évben a Bécs melletti székhelyű vállalat által
törtek be Magyarországra is az Oetker termékek. A magyar fogyasztók elkezdik
megismerni a márkát. Néhány éven belül a vállalkozás növekedése miatt már
raktárat is nyitottak Budapesten a Király utca 78 szám alatt. Itt működött
Weisz József családjának fűszer és csemege üzlete, amely a korai Dr. Oetker
számolócédulákon és receptes füzeteken is megjelenik.
A cég első magyar nyelvű újsághirdetése 109-ben jelent meg
majd az 1910-es évektől már a háziasszonyok számára készített receptes
füzetekkel is egyre gyakrabban találkozhatunk. „Dr. Oetker vényei receptjei
konyha és ház számára minden család részére rendkívül fontosak, mert az ezek
szerint készített, ételek sütemények mindig sikerülnek és kitűnő ízük valamint
könnyű előállítási módjuk által mindig és mindenütt megnyerik a háziasszonyok
elismerését.
Dr. Oetker egyik első füzete Magyarországon:
Haditáp:
Az első világháború idejére a Dr. Oetker cég termékeivel meghódította Európa számos országát. A háború elhúzódása miatt azonban minden területen áruhiány keletkezett s ez vonatkozott az élelmiszeriparra is. A tengerentúli szállítások igen nehézkessé váltak a különböző frontvonalak változásai pedig elosztási problémát okoztak. Minden nehézségek ellenére a Dr. Oetker cég más nagyobb vállalkozásokhoz hasonlóan ügyesen átvészelte hathatós kampányaival az első világháborút.
Az egyre súlyosbodó áru és élelmiszerhiányt egyes
vállalkozások pótszerekkel kívánták helyettesíteni. Így a sütőport is más
termékekkel pótolták és hamisították. A cég ennek ellenére a hagyományt és
minőséget a háború alatt is fenntartotta.1915-ben a budapesti Hírlapban nagy
hirdetést tett közzé melyben felhívja a figyelmet a márkanévre és a
hamisítására. Az Osztrák-Magyar fiók megpróbált szembeszállni a háború alatt
hirtelen meggazdagodott kereskedőkkel és pénzemberekkel.
Korabeli hirdetés szövege:
„A háborús szükség lelkiismeretlen embereket rávitt arra,
hogy azt a jó hírnevet, melyet az Oetker a sütőpornak szerzett felhasználják
arra, hogy az oly alsóbbrendű készítményeket hozzanak forgalomba melyeknek
előállítási értéke az eladási árral sehogy sem áll arányban, mert hajtóerejük
nagyon csekély vagy olyan rövid tartalmú hogy mihamarabb elromlanak. Találtak
olyan vegyülékeket is melyek 90 % natront tartalmaznak, tehát csomagonként alig
kerülnek 1 fillérbe.
Ki tehát a károsult? A háziasszony és családja! A Sütőpor
bizalmi cikk. A kereskedő nincs abban a helyzetben, hogy minden új készítményt
megvizsgáljon, jó, ha megjegyzi magának a világos fej csak a Dr. Oetker Backin
sütőporát veszi és adja el.”
A háború alatt több kiadó jelentetett meg az otthon maradt
háziasszonyoknak hadi szakácskönyvet. Ezekben olcsó a hátországban is elérhető
alapanyagokból egyszerűen elkészíthető ételeket ajánlottak. Kapva kapott az
alkalmon Dr. Oetker cég is.
A hadi tészták és sütemények című szakácskönyvet 120
recepttel ingyen és bérmentve megküldték az igénylő vásárlónak. A fogyasztók
megtartása érdekében az újsághirdetésekbe megrendelőszelvényt illesztettek be
melyeket megküldve ingyen szakácskönyvet kaptak.
Korabeli recept:
Hadi tészta:
40 dkg liszt, 30 dkg tört burgonya /melegen/, 1 tojás, 20
dkg cukor, 1 kávéskanál szódabikarbóna, 12 dkg zsír, kis fahéj, vanília, fél
citrom leve és reszelt héja.
Jól összegyúrni. Fele tésztát tepsibe tenni, lekvárral
megkenni, ráhelyezni a másik lapot, és megsütni.
A háború idején az élelmiszerek neve elé is a legtöbb
esetben a hadi szót illesztették. Az első világháború idején a reklám is
katonaruhába öltözött ezért tömegesen jelentek meg az uralkodók államfők
katonák jelképével illusztrált védjegyek. Dr. Oetker is így tett ők
katonaportréval díszített képeslapokat-üdvözlőlapokat adtak ki.
Persze itt még Dr. Oetker történelme nem ért véget. Sok
érdekességet tart még a következő cikkem is az orosz megszállástól az
újjászületésen át…
A cikk anyagában nagy segítségemre volt Kiss Dénes a Dr.
Oetker Magyarország-tól és Török Róbert
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó ipari Múzeum-tól
"A hadi tészták és sütemények című szakácskönyvet 120 recepttel ingyen és bérmentve megküldték az igénylő vásárlónak." - olvastam itt önöknél. Innen tudtam meg, hogy a birtokomban lévő igen töredékes családi emlék (nagyszüleink kedvelt receptfüzete) csak ez az ingyenes kiadványuk lehet és már 100 éves is van. Padlás takarítása közben bukkantam rá, megőrzöm az unokáim számára... Köszönettel: Burján István
VálaszTörlésKöszönöm hogy elolvasta a blogomat.További jó böngészést.
VálaszTörlésSzámomra is fontos a régi tárgyi emlékek megőrzése ezért is gyűjtöm a régi receptkönyveket.